MI segít felszámolni az etnikai szegregációt
Szerző: Kömlődi Ferenc
Az amerikai tankerületek kusza, ahány szövetségi állam, annyi világ, de mindegyiken bőven akad átalakítani való. Az etnikai alapú szegregáció felszámolása, a körzetek sokszínűbbé tétele az egyik legfontosabb feladat, ma már mesterséges intelligencia is segít benne.
Az Egyesült Államokban a legtöbb K-12 állami iskola helyi tankerületek egységeként, kerületenként általában több, a legnagyobb városi és külvárosi kerületekben pedig többszáz iskola működik.
A gyakorlat szövetségi államonként, és bizonyos esetekben államokon belül is jelentősen eltér, a legtöbb amerikai tankerület viszont független önkormányzati egységként, felhatalmazás alapján és a helyi törvények által meghatározott földrajzi határokon belül funkcionál, megválasztott tankerületi vezető tanáccsal.
Fotó: Pexels
Hagyományok és a jelen
A közép-nyugati és nyugati tankörzetek általában átlépik az önkormányzati határokat, míg az új-angliai és közép-atlanti régiókban megegyeznek a települések, megyék határaival. A legtöbb déli államban az iskolarendszerek vagy a megyei önkormányzat ágaként működnek, vagy legalábbis az állam megyéivel közös határokon osztoznak.
A közepes és nagyvárosok kétharmadának határai mára azonban szinte mindig átlógnak a tankerületek határain, az átfedés mértékében pedig jelentősek a regionális és az állami eltérések. Új-Angliában, New Jersey-ben és Virginiában szinte tökéletes az egyezés, ezzel szemben például Illinois-ban, Texasban és Floridában alig beszélhetünk erről.
Főként régebbi települések esetében egyeznek a határok, míg a modern tankerületek a 20. század első hét évtizedében alakultak ki. A határok kialakításakor inkább a helyi lakosok mindennapos interakcióihoz igazodás, és nem a formális kormányzati egységekhez való ragaszkodás volt az egyik legfőbb szempont.
Fotó: Pexels
2021-es adatok alapján a helyi tankerületi vezetőket megválasztó szavazók demográfiai adatai általában nem egyeznek meg a diákok demográfiai adataival. A szakadék a nem fehér többségű joghatóságokban és tankerületekben a legmarkánsabb, ugyanott, ahol a legnagyobb az etnikumok közötti teljesítmény-különbség.
Az utóbbi időben egyre több a tankerületek megváltoztatására, iskolák szétválasztására tett kísérlet, amelyek gyakran váltanak ki erős nemtetszést a szülőkből. Főként az iskolai túlzsúfoltság és a megnövekedett ingázási idő miatti aggodalmakra hivatkoznak.
A rosszul megválasztott látogatási határok és a kialakításukhoz használt algebrai képletek azonban csökkentik a tankerületek hatékonyságát, méltányosságát. Új kutatások alapján oktatási vezetők a diákok buszon eltöltött idejének meghosszabbítása nélkül is jobban integrálhatnak iskolákat tankerületekbe.
Fotó: Pexels
MI az etnikai szegregáció ellen
Az Északkeleti Egyetem és az MIT (Massachusetts Institute of Technology) oktatáskutatói az ország közel száz legnagyobb tankerületéhez szimuláltak új látogatottsági zónákat. A határok kerületi célokon és szülői preferenciákon alapuló algoritmusokkal történő frissítésével átlagosan tizennégy százalékkal csökkenthető a fehér és a színesbőrű tanulók elkülönítése a helyi iskolákban, miközben az utazási idő is ugyan kis mértékben, de kevesebb.
Ebben az esetben a diákok ötödének kellene iskolát váltani – derül ki a kutatásból. A látogatottsági határok a körzetek egyik leginkább „alapértelmezett beállítása”, ráadásul a tankerületek mindössze tizenöt százalékuk frissíti évente a látogatottságra vonatkozó adatokat.
Az elemzés egy több mint négyezer körzet K-12 iskoláinak adatait felhasználó masszív „zónázó” szimulátor része. A szimulátor lehetővé teszi a látogatottsági zónák átírását, finomhangolását, hogy láthatóvá váljon az etnikai sokszínűség növekedése, miközben az utazási idő korlátozása, az iskolát váltó diákok, az egy iskolába járók számának csökkentése szintén fontos szempontok.
Fotó: Pexels
Az Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságának 2007-es döntése korlátozza az oktatási intézmények lehetőségét, hogy az etnikumot döntő tényezőként kezeljék a tanulók beiskolázásakor. Jelen kutatás úgy bővíti tovább ezt a koncepciót, hogy bizonyos zónák, legalábbis tervek kialakításával, a jövedelmi egyenlőtlenségeket szintén jelentősen csökkentsék.
A Los Angelesi Kaliforniai Egyetem Polgári Jogok Projektje időben követi nyomon az iskolai szegregációt. A vizsgált folyamatok alapján megállapították, hogy az utóbbi harminc évben az etnikai és a gazdasági elszigeteltség egyaránt jelentősen nőtt.
A helyzetet súlyosbítja, hogy ez ugyanabban a száz legnagyobb körzetben történt, amelyeknek a rendezési tervét az MIT-s és az Északkeleti Egyetem kutatói szimulálták. A világjárvány előtt például afroamerikai diákok olyan iskolákba jártak, amelyekben negyvenhét százalék volt a fekete jelenlét, miközben az állami iskolák országos átlaga csupán tizenöt százalék volt.
Fotó: Pexels
A tankerületek közötti különbségek a becslések szerint az iskolák teljes etnikai szegregációjának kétharmadát jelentik, a tanfelügyelők pedig jobban figyelik a kerületen belüli (és nem a kerületek közötti) szegregációt.
Az USA Legfelsőbb Bírósága által közel hetven éve hozott, mérföldkőnek számító „deszegregációs” döntés ellenére az érintett Topeka (Kansas) színesbőrű diákjai általában más iskolákat látogatnak, mint a fehérek. Az általános iskolások hatvanöt százaléka színesbőrű, míg ugyanők olyan iskolákba járnak, ahol a diákok 78,5 százaléka színes.
A látogatási zónáknak az algoritmussal történő átírásával az utazási idő egy százalékkal csökkenthető, míg az etnikai integráció kb. hárommal növelhető. Az átalakításokba természetesen a helyi közösségeket is bevonnák.