edunext

tanulás, másképp.

Matektanulás mesterséges intelligenciával
2023. May.30.

Matektanulás mesterséges intelligenciával

Szerző: Kömlődi Ferenc

Szorzás játékosan? Törtek, gyökök, deriválás érthetően, interaktívan, kis dózisokban adagolva? A nagyjából Gondolkodó Matekra fordítható Thinkster Math az egyik legsikeresebb mesterségesintelligencia-alkalmazás az oktatásban, nem véletlenül. A böngésző alapú app a matematika-tanterv és a személyre szabott tanítási stílus remek kombinációja, MI-t és gépi tanulást használva segít általános- és középiskolásokat úgy, hogy találékonyan ötvözi a az online és offline tanulás pozitívumait.

Az applikáció használata előtt minden tanuló részt vesz egy beépített készségfelmérésen. Más matematikai szintfelmérőkhöz hasonlóan, a Thinkster Math is életkornak és iskolai osztálynak megfelelő, változatos nehézségi fokú matematikai kérdéssort kínál. Az eredményeket oktatási szakember kapja meg, aki a szülőkkel együtt megnézi a tanuló teljesítményét, felméri a gyermek erősségeit és a gyengéit, egyedi céljait, majd kijelöl számára egy tanárt, aki a szülőkkel közösen, személyre szabott tanulási tervet dolgoz ki a diák számára, hogy végül közös erővel a lehető legjobbat tudják belőle kihozni.

Napi tizenöt-húsz percben jobban megy a matek

Ahogy koncentrálni is sokkal jobban tudunk többször rövid ideig, az első blikkre átláthatatlan információ- és adathalmazt is könnyebb kis darabokban feldolgozni, átlátni. A tanulási tervek éppen ezért egyszerre csak néhány témára összpontosítanak, kisebb lépésekre vannak bontva, hogy a gyerekek napi tizenöt-húsz perc munkával is fejlődhessenek. Ez az időtartam két szempontból is nagyon hasznos: egyrészt ennyi ideig képesek a témára összpontosítani, másrészt nincsenek túlterhelve.

A képességfelmérés során a tanulókat munkájuk teljes bemutatására ösztönzik, míg az app mesterséges intelligenciával működtetett, egyedi algoritmusa összeszedi az írott anyagokat, és valósidőben meg is mutatja azokat a tanároknak és más szakembereknek. A diákok gondolkodási folyamata így jobban megismerhetővé válik, teljesebb kép alakul ki róluk, mintha csak a jó és rossz válaszok százalékára hagyatkoznának.

Amint pedig elkészült a személyre szabott óraterv, az oktatók közvetlenül az alkalmazásban kitölthető feladatlapokat csatolnak a tanulási célokhoz. Ezek egyedi témák, például összeadás-kivonás, törtek szorzása stb. köré épülnek, és a diák saját kezelőfelületen fér hozzájuk. Mindegyik olyan, mint egy mini app az appban - többféle kérdést tartalmaz, például egyenleteket, vagy vizualizálható témákat. A gyerekek a képernyőn ráadásul írhatnak, törölhetnek, újraírhatnak szövegeket, egyenleteket. A feladatlapok érintőképernyős mobileszközökön kifejezetten jól és évezettel használhatók.

Előfordul persze, hogy a tanuló elakad: ha a diáknak problémai vannak, videós segédanyagokhoz fordulhat, amelyek segítenek neki lépésről lépésre kielemezni hasonló mintákat, hogy könnyebben elsajátíthassák, hogyan oldjanak meg bizonyos problématípusokat. Ezzel a módszerrel a jövőben az élet más területein szintén alkalmazható matematikai stratégiákat tanulnak meg kidolgozni.

A feladatlapokhoz még csak nem is kell állandó szélessáv, ugyanis offline is hozzáférhetők, így a gyerekek akkor is dolgozhatnak rajtuk, ha pont nincs internetkapcsolatuk. Mivel a pontozás automatikus, azonnali visszajelzést kapnak, de a rendszer természetesen tanáraikhoz is eljuttatja az anyagot. Mindez azért is fontos, mert az alkalmazás közvetlenül a feladatlapról képes nyomon követni a tanuló munkáját, és ugyanúgy rögzíti az inputot, ahogy a gyerek ott hagyta, és így a tanár valósidőben nézheti a munkájukat. Épp úgy, mintha az osztályteremben ülnének, és a kérdésekre válaszolnának – tehát nemcsak a kérdésre reagálnak, hanem ezzel a megközelítéssel hamarabb eljutnak a megoldásig. Jól látható az adott diák elképzelése az adott matematikai problémától, és ha az applikáció és a tanár tisztában van ezzel, könnyebb a „jó úton” tartani: megismerni erősségeit és dolgozni azon, amiben talán kevésbé ügyes.

Mint az osztályteremben, és mégsem ott

Dolgok, amelyek a Covid-19 óta igencsak megváltoztak: korábban csak a fizikai osztálytermekben valósulhatott meg az ilyesmi, a Thinkster Math és a hasonló, későbbi appok így sokkal közelebb viszik egymáshoz az offline és az online oktatást azáltal, hogy ötvözik a kettő előnyeit.            

A családok háromféle csomagra fizethetnek elő. Az ezüst heti két szülő-oktató telefonhívást, az arany ezen felül havi egy óra online oktatást, a platina két órát tartalmaz előre megbeszélt időpontokban. 

Az egész folyamat nagyon interaktív és élő, ugyanis virtuális tábla és videochat segítségével vitatják meg a problémákat, a tanárok elmagyaráznak matematikai fogalmakat, és a lecke megírásához is adnak hasznos tippeket. Az eddigi tapasztalatok alapján az oktatók remekül végzik a munkájukat, bár valamivel több szemtől szembeni oktatási idő még jobbá tenné a programot. Többségük egyébként korábbi tanár, sokéves gyakorlattal, ezért a fogalmakat gyorsan és mindenki számára érthetően magyarázzák el. 

Szintén komoly segítség, hogy a Thinkster Math a játékosítást (gamifikáció) is alkalmazza. Hogy miért? Mindannyian tapasztaltuk, diákként vagy szülőként, mennyire nehéz valamit megtanulni kellő motiváció híján. Ilyenkor hiába minden jó szándék, vagy acélos elhatározás, semmi nem számít, ha a szülők nem tudják rávenni gyerekeiket matematikai képességeik fejlesztésére, vagy hogy foglalkozzanak egyáltalán a tantárggyal. Az applikáció kifejezetten ezzel a céllal tehát eljátssza a tanulást, és mint egy videojátékban, megszerezhető jutalompontokkal ösztönöz a feladatlapok és feladatsorok kitöltésére. A pontok és az aktuális állás szórakoztató formában követhetők nyomon, a cég ráadásul tovább fokozza az izgalmakat és a figyelemfelkeltést azzal, hogy valódi, fizikai jutalmakat is kínál. Hasonló programoknál ezek virtuálisak, például avatárok vagy matricák szerezhetők, ám itt, ha a diák megfelelő pontszámot ért el a szívós munkájával, tényleges ajándékkártyára válthatja azt. Ezeket a kártyákat az alkalmazásban érintett vállalatok (többek között az Amazon és az Apple) adják. A szülők dönthetik el, hogy melyik cégtől kapjon valamit a gyerek, sőt, ha úgy akarják, akkor a zéró ajándékot is választhatják, amit nyilván kevesen tesznek meg, mert egy ilyen lépéssel hamar odavész a tanuló kedve - teljes joggal.

A szülők egyébként az alkalmazásba épített elemzőeszközökhöz is hozzáférhetnek, nyomon követhetik gyerekük fejlődését, láthatják, hogy hány feladatlapot töltött ki, milyen osztályzatokat kapott, és mennyi időt töltött el velük. Láthatják a tanár megjegyzéseit, hogy miket jelzett vissza a diáknak, üzenő-rendszeren keresztül pedig ők is kommunikálhatnak is vele. A dinamikus fejlődésmátrixon láthatjuk, hogy teljesít a diák, a színek mindent elárulnak: ahol sok a zöld, ott a teljesítmény felülmúlja a várakozást, piros esetén viszont nem felel meg az elvárásoknak.

Szakértők szerint az app két legfőbb erőssége a hiányosságokat eredményesen azonosító, a felzárkóztatásban sokat segítő feladatlap-rendszer és az azonnali visszajelzés lehetősége. Minden nagyon célzott, személyre szabott, ezáltal pedig speciális matematikai problémák megoldásában, fogalmak jobb megértésében ideális eszköz a Thinkster Math.