edunext

tanulás, másképp.

Így segít a diákoknak a matekos Netflix
2023. Aug.04.

Így segít a diákoknak a matekos Netflix

Szerző: Váradi Ibolya

Nemcsak szakmailag, de tanulásmódszertanilag és mentálisan is felkészítenek a matekkal kapcsolatos kihívásokra. Élő óráik mellett a TikTokon is szembejönnek a rövid, matematikai összefüggéseket magyarázó videóik. Érdekli ez a mai fiatalokat? A számok szerint igen: online platformjaikon 1 millió megtekintés feletti videókat is találunk. Interjú Gódor Zolával, a Rapid Matek társalapítójával többek között arról, miért van a mentális támogatásnak hatalmas szerepe a matematika oktatásban, és hogyan tanulhatunk egy életen át hasznos stratégiákat a matekórán.

A Corvinuson végzett vezetés és szervezés mesterszakon. Miért választotta végül a matektanítást? 

– Az első lépés az volt, hogy matek tagozatos voltam a Szent István Gimnáziumban. Tizenkettedikesként részt vettem a Studium Generale diákszervezet ingyenes, Corvinuson tartott érettségi felkészítőjén. A tavaszi táborukban annyira megtetszett a közeg, és az, amit képviselnek, hogy elhatároztam, hogy ha corvinusos leszek, akkor ide is be fogok lépni. Így is lett. Öt évig, az alap- és a mesterszak alatt is tag voltam. 

A Rapid Matek ötlete onnan jött, hogy azt gondoltam, ki tudok fejleszteni egy még strukturáltabb és rövidebb felkészítőt. Ekkor, 2016-ban egy társammal megalapítottuk a FinALLs-t, majd Szittya Márton barátommal 2020-ban létrehoztuk a Rapid Matekot, aminek a felkészítőivel be akartuk bizonyítani, hogy a matekhoz mindenki ért, ha jól van megszólítva. 

Először egy olyan kétnapos intenzív kurzuson ötleteltünk, aminek a célja kifejezetten a bukás elkerülése volt. Aztán megnéztem a statisztikákat, és nem sokan buknak, így ez nem lett volna elég erős értékajánlat.

Kiderült, hogy ez az ötösöknek is egy értékes felkészítő lehet, így később kidolgoztam egy olyan felkészítőt, amivel 95-100 százalék közötti érettségit is lehet írni, de a két jegyes javítás nagyon sokakanak sikerül – a sulis eredményeikhez képest. 

A TikTok, mint platform, ahol matekozol 

Melyik korosztály számára készítenek most tartalmakat? 

– Az érettségi felkészítőnk mellett felső tagozatos általános iskolások számára készítünk évismétlőt, és a központi felvételire is felkészülhetnek nálunk. Az évismétlőket a Covid19-járvány ideje alatt kezdtük el gyártani. Ezzel a tevékenységgel felkerültünk az Edison 100-as listára is. (A listára száz olyan hazai, innovatív és jövőbarát kezdeményezés kerül fel, amelyek óvodások és iskolások kritikus tudását és kompetenciáit fejlesztik az iskolai kereteken túl – a szerk.) 

Ezután jött az ötlet, hogy csináljunk az összes felkészítőnkből online verziót Rapid Play néven, amit én matekos Netflixnek hívok. Az oldalon olyan matekos videók vannak, amiket egyenként elindíthat a diák. Az indulásunk óta jól felépültek a social media felületeink: ezek sikere is lendületet adott.

Instagramon, YouTube-on és TikTokon is van olyan videónk, amelyet több, mint egymillióan láttak. 

Mi lehet ezeknek a sikereknek a titka? 

– Sok diák adja azt a visszajelzést, hogy nem is gondolták, hogy a matek ilyen könnyű is lehet. Szerintem három tényező miatt értik meg jól a matekot a diákok a videóinkból: szakmailag helytállóak, értjük a lelki hátterét annak, hogy miért nem értik, és laza, jófej stílusban kommunikálunk.

Például rengeteg filmes utalást használunk: sokszor megjelenik a Harry Potter vagy a Gyűrűk Ura. Ha már úgyis pörgetik a fiatalok a TikTokot, akkor érje őket olyan tartalom is, amiből tanulnak. Az én fejemben úgy él egy tini, mint akinek ha akad egy problémája, akkor előkapja a telefonját, és rákeres. Ehhez igyekszünk alkalmazkodni. 

A mentális felkészítés fontosabb lehet, mint a szakmai 

A Rapid Matek oldalán matekos coachnak nevezi magát. Ez mit takar? 

– Nem vallom magam matektanárnak, hanem sokkal inkább egy coachnak, aki támogat. Aki rámutat a problémára, amivel folyamatosan szembesül a diák: a matekra. Ezután pedig rávezet egy másik módszerre, amivel sikerülni fog megérteni. Fontosnak, tartottam, hogy ne csak érettségi előtt állókat, hanem fiatalabbakat is tanítsunk, ezáltal pedig a diákok minél hamarabb megtapasztalják: sikerélményük is lehet ebben a tárgyban.

Meghatározó élettapasztalat lehet a számukra a kásőbbieknen is, hogy amikor szembesülnek egy problémával, akkor nem biztos, hogy kétségbe kell esni, vagy hagyni az egészet, hanem meg kell próbálni egy másik módszert, és keresni kell valakit, aki segíteni tud nekik.

A matektanulás mellett a problémákhoz való hozzáállás tanítása is cél? 

Ez talán még fontosabb célunk: ezért is van az úgynevezett 3M formulánk, ami matek, módszertani, és mentális támogatást jelent.

A tanulásmódszertani kurzuson megmutatjuk, hogy a gyerek milyen típusú tanuló, és  milyen módszerek illeszkednek hozzá, melyikkel tudja a leghatékonyabban megtanulni az anyagot. A mentális támogatás pedig erősségekre és vágyott jövőképre építő coaching. 

Vannak coaching videók is a Rapid Matek oldalán? 

– Igen, de az élő kurzusok alkalmával ez egy kétszer másfél órás kiscsoportos beszélgetés során is jelen van. A Rapid Playen Knapek Éva és Fuller Bianka pszichológusok beszélnek stresszkezelésről és önfejlesztési alapokról. 

Miből gondolta, hogy szükség van a mentális felkészítésre is? 

– A magántanítási tapasztalatokból. Sokszor azzal kerestek meg, hogy otthon érti a gyerek, de amikor a vizsga van, elfelejti, bestresszel. Egyre többször találkoztam ezzel a problémával. Sok esetben a mentális felkészítés még talán fontosabb, mint a matekos rész. Megtanulni egyszerű, de amikor leblokkolnak a diákok, azt nehezebb feloldani. 

Miért van az, hogy ennyi mentális megterhelést okoz ez a tantárgy? 

– Az anyag egymásra épül, így ha az elején elveszítik a fonalat, akkor utána nagyon sok a stresszfaktor. Kétféle mondás van, amit milliószor hallunk: “Én hülye vagyok matekból” és “Matekzseni vagyok”. Ezt a két végletet látják számos esetben a diákok.

Mivel a legtöbben nem zsenik, ezért rögtön a hülye kategóriába sorolják magukat. Innentől kezdve megy a kukába a matektanulás. Rengeteg szint van még a kettő között: van, aki hármas matekból, de van három nyelvvizsgája, és boldog vele. 

Azt próbálom elérni, hogy a diákok határozzák meg, mi a fókuszuk. Nem kell mindenből a maximumot teljesíteni. Ezt az üzenetet szeretnénk átadni a Dorkóval közös kollekciókkal is. 

Mi a következő lépés a Rapid Matek életében? 

– Idén a Cápák között című műsor keretein belül 20 millió forint befektetést, és egy 10 millió forintos mentor csomagot kaptunk Balogh Petyától. Célunk, hogy ezt minél hatékonyabban a növekedésünkre tudjuk fordítani. 

A Rapid Play-t tavasszal indítottuk. Eddig kétszáz előfizetőnk van: az év végére szeretnénk elérni a kétezer felhasználót. 

Ha egy dolgot változtathatna azon, hogyan tanítják most az iskolákban a matekot, mi lenne az? 

– Lehessen hibázni, merjenek hibázni. Most a legtöbbször az történik, hogy a gyerekek neki sem állnak egy-egy feladatnak, mert félnek tőle. Üresen ne hagyj feladatot, mert az biztosan 0 pont!