edunext

tanulás, másképp.

Holland diákok tervezhették a leghatékonyabb hidrogénhajtású autót
2023. Jun.08.

Holland diákok tervezhették a leghatékonyabb hidrogénhajtású autót

Szerző: Edunext

A tervek szerint a kocsi kétezer kilométernél is többet futhat egy kilónyi üzemanyaggal, amire szüksége is lesz, mert a tervezői rekordot szeretnének vele dönteni. A hagyományos benzines vagy dízel autókról való átállás során a legnagyobb figyelmet az elektromos járművek kapják, az Eco-Runner fiatal fejlesztői viszont úgy látják: a hidrogénes autóknak is helyük van a pályán.

A holland Delfti Műszaki Egyetem Eco-Runner nevű diákcsapata azt állítja: feltalálták a világ leghatékonyabb hidrogénmeghajtású autóját. Az ERXIII nevű járművet úgy tervezték, hogy egy kilogramm hidrogén üzemanyaggal kétezer kilométernél is többet meg tudjon tenni – írja a The Next Web. Csak az arányok kedvéért: ez a távolság durván egy Amszterdam-Kijev útnak felel meg!

Hogy ez valóban így lesz-e, azt a Shell júniusi, franciaországi Eco-marathonján fogják letesztelni, ahol a holland csapat más európai diákcsapatokkal versenyez majd, hogy megdöntsék az eddigi leghosszabb hidrogénnel, tankolás nélkül megtett távolság rekordját. Ehhez pedig bizony szükség is lesz a kétezer kilométer feletti távra, a jelenlegi rekord ugyanis egészen pontosan 2056 kilométer, amelyet egy metanol üzemanyagcellás meghajtású Renault Zoéval tettek meg 2022-ben.

A nyolcvan kilós, szénszálas járművet olyannyira aerodinamikusra tervezték, amennyire az csak lehetséges volt: a kívánt távot állandó 45 kilométer per órás sebességgel három napon belül képes lenne megtenni. Julian de Kler, a csapat vezetője úgy fogalmazott, hogy a projekt során elsősorban a megbízhatóságra összpontosítottak. No persze nem ez az első hidrogénhajtású jármű, amelyet az elmúlt években összeraktak: a diákcsapat tavalyi verziója már bizonyított hatékonyság terén, így most biztosra akartak menni a rekordkísérletre készülve. 

A hagyományos benzines vagy dízel autókról való átállás során a legnagyobb figyelmet az elektromos járművek kapják, az Eco-Runner fiatal fejlesztői viszont úgy látják, a hidrogénes autóknak is helyük van a pályán. A projekt műveleti vezetője, Eliane van Boxtel szerint az áramhálózatok kapacitásai miatt ugyanis a villamosítás csupán egy része a globális szinten egyre égetőbb kérdés megoldásának.

A Shell Eco-marathon Europe minden évben egyedülálló kihívás elé állítja a diákokat világszerte: olyan járművet kell építeniük, amely a lehető leghosszabb távot tudja megtenni egy liter üzemanyag, vagy egyetlen kilowatt órának megfelelő energia segítségével.

A verseny célja, hogy inspirálja a fiatal diákokat, akik a STEM területén tanulnak, hogy a saját tudásukat, erőforrásaikat, kreativitásukat használva innovatív megoldásokkal kísérletezzenek, és az energiahatékonyság határait feszegetve megtervezzék és megépítsék saját járművüket – ezzel is hozzájárulva a jövő mobilitásához. A csapatok két kategóriában tervezhetik meg járművüket: prototípus vagy városi koncepció előírásai szerint. A két kategórián belül belsőégésű motorral működő, elektromos vagy hidrogén meghajtású járművet építhetnek.

A verseny egyébként egészen 1939-ig nyúlik vissza, amikor a Shell olajtársaság munkatársai barátságos kihívást hirdettek meg, hogy ki tud a legtávolabb utazni ugyanannyi üzemanyaggal. 1985-ben az első Shell Eco-maratont Franciaországban, a Paul Ricard versenypályán rendezték meg 25 csapat részvételével, a verseny pedig tovább terjedt. A Shell Eco-marathon Americas 2007 áprilisában debütált Detroitban, 2010-ben pedig az ázsiai verseny is elstartolt Malajziában.

Magyarországról már 2008 óta vesznek részt a megmérettetésen diákcsapatok az általuk tervezett és épített járművekkel. A legkiemelkedőbb eredmény a Kecskeméti Főiskola GAMF csapatának 2. helyezése 2012-ben, a győri SZEnergy csapat 2. helyezése 2012-ben a napelemes autójukkal, és 3. helyezése 2015-ben és 2016-ban a már elektromos hajtású járművükkel, valamint a kecskeméti Kandó Kálmán szakközépiskolás csapat design díja 2014-ben.

Fotók: Eco-Runner