edunext

tanulás, másképp.

Új digitális asszisztens segíti a tanárokat óra közben
2023. Sep.03.

Új digitális asszisztens segíti a tanárokat óra közben

Szerző: Kömlődi Ferenc

A mesterséges intelligencia nemcsak nagy nyelvmodellek, például a ChatGPT, hanem egyszerűbb megoldások formájában is segíthet tanárokat, diákokat. Ezek egyike az első kifejezetten oktatási használatra fejlesztett digitális asszisztens.

A járvány utáni valósággal, a bizonytalan gazdasággal, súlyosbodó társadalmi és politikai problémákkal és a gyorsan fejlődő technológiákkal egyre többen érzik világszerte, hogy kiégtek. Meglepő vagy sem, de még a legdinamikusabban változó szektorok egyikében, az IT-ben is az amerikai szakemberek negyede a hat hónapon belüli pályaelhagyást fontolgatja.

Az oktatásban hasonló a helyzet: a kiégés, a reménytelenség sok esetben vezet szakmaváltáshoz. Több oka lehet, az új technológiák és a különféle tanítási módok közötti egyensúly felbillenése, az ellentmondás feloldásának valós vagy képzelt lehetetlensége az egyik legsúlyosabb.

Technológiából is megárt a sok

A 2020 után bevezetett, a világjárvány által inspirált oktatási technológiák folyamatosan nyernek teret az osztálytermekben. Tanároknak, diákoknak egyaránt hasznosak lehetnek, mert új lehetőségeket villantanak fel, bővítik az élményalapú tapasztalatszerzés folyamatát. Egyrészt.

Másrészt viszont a kiégéshez közel álló, egyre stresszesebb pedagógusok számára még egy új csillogó-villogó, elvileg könnyen kezelhető, a gyakorlatban viszont hosszú begyakorlási időt igénylő eszköz inkább káros, mint izgalmas. A tanárnak nem arra van szüksége, hogy az osztályteremben teljes high-tech arzenállal jelenjen meg, hanem arra, hogy csak azokkal a kütyükkel dolgozzon, amelyekre leginkább szüksége van, amelyekkel esélye nyílik a kihívások kezelésére.

A mesterséges intelligenciával (MI) működtetett, és az együttműködésen alapuló digitális asszisztensek, gépi segítők ilyenek, mert a kiégés elleni küzdelem és a fejlett technológiák bevezetése közötti szakadék csökkentésének, betemetésének eszközei lehetnek. Idővel egyre több tanár férhet hozzájuk, és remélhetőleg a megismerésükhöz szükséges támogatást és időt is megkapják, hogy diákjaikkal valóban kihasználják a bennük rejlő lehetőségeket, még jobban összekössék a tanárt a tanulókkal.

Intelligens hangszóró a tanteremben

A Merlyn Mind 2021-ben bemutatott Symphony Classroomja az első kifejezetten oktatási céllal és felhasználásra, az általános és a középiskolát magába foglaló K-12 oktatásra fejlesztett, hang- és távirányítással működő digitális asszisztenstechnológia.

„Intelligens hangszóró, osztálytermi használatra” – áll a reklámszövegben. Az asszisztens egyik célja, hogy tanárok természetesebben alkalmazzák vele a rendelkezésükre álló technológiákat és a kapcsolódó szolgáltatásokat, megkönnyítse a munkájukat. (A hároméves MI-felhasználás és szoftver-előfizetés ára 1632 dollár.)

Satya Nitta, a Merlyn Mind társalapító- vezérigazgatója elmondta, hogy a technológiák gyors „megszelídítése” most különösen fontos, mert ebből a szempontból a tanárok és diákok az oktatási rendszer legnehezebb időszakát élik át. Az asszisztenst pedagógusokkal együtt fejlesztették, három és fél éven keresztül. A kereskedelmi forgalmazás előtt húsz iskola ötvennél több termében tesztelték, folyamatos finomhangolásokkal egyértelműen az iskolai technológiák bonyolultságát akarják csökkenteni.

Az asszisztensre pont azért volt szükség, hogy megoldja az osztályteremben használt egyre több technológia miatti problémákat, áttekinthetővé és kezelhetővé tegye az eszközöket. A Symphony Classroommal adott a lehetőség, a tanár a helyiség bármely pontjáról irányíthatja azokat, köztük természetesen a saját laptopját, okostelefonját is. Több USB- és HDMI-kapuval rendelkezik, így erősen támogatja technológiák integrációját.

Merlyn, a varázsló

A digitális asszisztensek elsősorban hangutasításokra reagáló, a felhasználót feladatok végrehajtásában segítő szoftverek. Legismertebb és legnépszerűbb az Amazon Alexája.

A Symphony Classroom asszisztensének neve Merlyn, a tanárok támogatására kidolgozott mesterségesintelligencia-ágens. Kaliforniai tanárok elmondták, hogy már az elsőosztályosok is jobban használják, mint a szüleik. A bétateszteket különlegesen hasznosnak tartották. Kiderült belőlük, hogy az MI tényleg tudja, hogyan navigáljon lapok között a böngészőben, hogyan keressen, játsszon és állítson le YouTube-videókat, állítson be időzítőket.

A tanárok az asszisztensnek köszönhetően, úgy tartják ellenőrzés alatt az osztálytermet, hogy nem kell állandóan az asztaluk mellett ülniük, és ezzel maga az oktatási élmény is jobb lesz. Ha a diákok kérdéseket tesznek fel, a tanárnak nem kell az asztalhoz mennie, begépelni a kérdést, böngészőben keresgélni, elég annyit mondania, hogy „Hey Merlyn”, és a mesterséges intelligenciának feltenni a kérdést, amelyet az gyorsabban megválaszol. 

Az idő sok gyerek számára probléma, és a vizuális időzítő pont ebben segít. Hang- vagy távirányítással a tanár beállítja, a képernyő megjeleníti. Ha csak azt mondaná, hogy tizenöt perc, több diáknak nem lenne elképzelése róla, viszont ha látják a mutató folyamatos változását, máris ki tudják számolni, mint ahogy azt is jobban érzékelik, hogy egyre kevesebb idejük maradt a feladat megoldására.

Egy ilyen egyszerű technológia is komoly hosszútávú következményekkel járhat: a gyerekek beletanulnak az idő kezelésébe.

Még a munkaerőpiacra is felkészít

A Merlyn Mind az egyre nagyobb problémát jelentő, aggályokat ébresztő, a digitális asszisztensek tantermi használatával felerősödő személyiségjogi (privacy) kérdéseket is figyelembe vette fejlesztés közben. Az asszisztenst úgy alakították ki, hogy a személyiségjogi és a biztonsági követelményeknek maximálisan megfeleljen, az iskolák IT-szakemberei és tanárai (ebből a szempontból is) mindent ellenőrzés alatt tartsanak. Ha szükséges, például a távoli mikrofonok elnémíthatók, és az MI csak a távirányítóra válaszol.

Pontosan a távirányítás miatt, a diákok imádják a technológiát, és sokan alig várják, hogy maguk is használhassák. Speciális igényű tanulóknál szintén hasznos: az eddigi tapasztalatok alapján, beszédhibás gyerekek mindent erőfeszítést megtesznek azért, hogy Merlyn értse őket. Megtanítja őket, hogyan beszéljenek tagoltan, érthetően.

Többek között az asszisztens jóvoltából, ma már hatéves gyerekek is tanulják, hogyan beszélgessenek, kommunikáljanak mesterséges intelligenciával. Mire felnőnek, a létező legtermészetesebb lesz számukra az MI használata egy, a technológiák által a mainál jóval erősebben meghatározott világban.

Az MI-vel való ismerkedés másban is segítheti őket: a technológia osztálytermi bevezetésével az érdeklődő diákok jobban felkészülhetnek a majdani álláspiacra.