edunext

tanulás, másképp.

Ösztöndíjprogramot indít hátrányos helyzetű diákoknak a MOME
2023. Jul.17.

Ösztöndíjprogramot indít hátrányos helyzetű diákoknak a MOME

Szerző: Edunext

Tiéd a holnap – A jövő kreatív tehetségeiért címmel ösztöndíjprogramot indít hátrányos helyzetű középiskolás fiataloknak a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME).

Magyarország legszegényebb térségeiben számtalan tehetséges, kreatív fiatal él, akik azonban elenyésző számban jutnak be a művészeti felsőoktatásba. A MOME az ezekben a régiókban élő középiskolásoknak szeretne segíteni abban, hogy érettségi után sikeres felvételit tegyenek: új programjában évről évre 25 hátrányos helyzetű fiatalnak biztosít majd ösztöndíjat, térítésmentes kreatív képzést, személyre szabott szakmai és mentális támogatást.

– A 2020-as években ahogy a magyar gazdaság, úgy a hazai kreatívipar is súlyos demográfiai kihívásokkal néz szembe, miközben az ország jelentős területei és közösségei továbbra is láthatatlanok a felsőoktatás számára

– fogalmazott Böszörményi-Nagy Gergely, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány elnöke, aki szerint egyszerűen nem lehet megfeledkezni az ország bizonyos régióiról.

Az egyetem 143 éves fennállása alatt számtalan tehetséget adott az országnak, ugyanakkor jelenleg mindössze a hallgatóik hat százaléka érkezik hátrányos helyzetű közösségekből. Böszörményi-Nagy Gergely szerint hatalmas kreatív tartalék lehet pedig ezekben a térségekben.

A program szakértői csapatában helyet foglal Gyarmathy Éva szakpszichológus, tehetséggondozással foglalkozó szakember, Koós Pál formatervező művész, a MOME általános rektorhelyettese, Babarczy Eszter filozófus, szépíró, a MOME docense, Lóki Eszter pszichológus, Rontó Renáta doktorandusz, az MCC Roma Tehetségprogram korábbi ösztöndíjasa és Jákfalvi Anett, az Ökumenikus Segélyszervezet felzárkóztatásért felelős szakmai csoportvezetője. Ők mindannyian segíteni fogják a diákok felkészülését.

A fiatalok rendszeresen időt töltenek majd az egyetem campusán, ahol előkészítő foglalkozásokon, műhelymunkán és konzultációkon vehetnek részt, valamint közösségi programokon találkozhatnak egymással. A közreműködő egyetemi hallgatók és mentorok pedig végigkísérik a teljes folyamatot, hogy a résztvevők végül elkészíthessék saját portfóliójukat.

Az első évben Miskolc, Pécs, Debrecen és a környező települések művészeti középiskoláiban tanuló hátrányos helyzetű tehetségek pályázatnak, a következő három évben pedig Szabolcs vármegye kisebb településeivel, a Kecskemét–Szolnok–Cegléd háromszöggel, valamint Székesfehérvár és környékével bővül a program hatósugara. A MOME szorosan együttműködik helyi civil szervezetekkel, tanodákkal és önkormányzatokkal. 

Hankó Balázs, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért és innovációért felelős államtitkára szerint Magyarország jövőképessége a felsőoktatási intézményeken múlik, és azon, hogy a magyar kreativitás, innováció hogyan válik egyre sikeresebbé.

– Ezért újítottuk meg az elmúlt évek során egyetemeinket, hogy egy autonómabb, versenyképesebb működési modell alakuljon ki. A Neumann János programot is a magyar innováció erősítésére indítottuk el.

Célunk, hogy 2030-ra innovációban a legjobb tíz uniós ország között legyünk, vagy a nemzetközi ranglistákon a kiváló egyetemek közé sorolt felsőoktatási intézményeink legyenek.

– jelentette ki Hankó Balázs, majd azt is kiemelte, hogy a megújult felvételi rendszernek köszönhetően 27 százalékkal többen jutottak be egyetemi, főiskolai képzésre, a hátrányos helyzetű régiókból pedig 69 százalékkal nőtt a jelentkezők száma.

Nyitókép: Lakos Máté / MOME